شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

عنوان کامل پایان نامه :

 ارتباط بین حسابداری محافظه کارانه و بازدهی غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی شواهدی از بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

3-2- ادبیات پژوهش عدم تقارن اطلاعاتی

اطلاعات، مجموعه‌ای از نمادهای معنی دار و پیوسته در ارتباط با موضوع خاص می‌باشد که آگاهی‌های را از عنصرها و رویدادهای جهان هستی ارائه می‌دهد. اطلاعات به عنوان یک عامل تأثیر گذار در تبدیل انحصار به رقابت تأثیر ژرف در تخصیص بهینه منابع و حرکت به نظام اقتصادی عادلانه دارد. این مهم محققان را بر آن داشته می باشد تا با بهره گیری از نظریه‌های حاکم در باب تأثیر اجتماعی و اقتصادی اطلاعات به گونه گسترده به ویژگی‏های اقتصاد اطلاعات‏ بپردازند بعضی از این ویژگی‌ها به تبیین زیر می باشد.

  • توانا ساختن در زمینه تحلیل گزینش‏های‏ مدیریتی و تصمیم گیری
  • فراهم ساختن مجموعه‏ای از ابزارهای‏ نظری و تجربی لازم برای بهترین گزینش در جایگاه‏های مختلف
  • انتخاب بهترین راه ممکن برای تخصیص‏ هزینه‏ها و منابع
  • درآمدزایی و افزایش کارایی اقتصادی‏ کالاهای اطلاعاتی
  • ارائه خدمات بهینه به کاربران (علی پور حافظی،1386)

1-3-2- تأثیر اجتماعی اطلاعات

فردریش هایک در مقاله پیشگام خود در سال ۱۹۴۵ اظهار نمود ما بایستی به نظام قیمت بازار به عنوان مکانیزم انتقال اطلاعات بنگریم (هایک، ۱۹۴۵) وی معتقد می باشد مهم‌ترین واقعیت نظام قیمت بازار، اطلاعاتی می باشد که بر اساس آن اقدام می گردد. هر شرکت‌کننده در نظام قیمت، به گونه انفرادی اطلاعات اندکی نیاز دارد تا بتواند اقدام درست را انجام دهد. هایک در سخنرانی دریافت جایزه نوبل (۱۹۷۴)، بازار را یک «نظام اطلاعاتی» دانست که برای بهره گیری از اطلاعات، در مقایسه با هر مکانیزم دیگری که بشر طراحی کرده می باشد، مکانیزم کاراتری دارد. هایک در پاسخ به این سوال که چه مسأله‌ای بایستی برای ایجاد نظم اقتصادی در نظر گرفته گردد؟ عنوان نمود اگر ما همه اطلاعات مربوط را داشتیم و می‌توانستیم از یک نظام خاص شروع کنیم و نیز اگر از ابزارهای موجود آگاهی کامل داشتیم، تنها یک مسئله باقی می‎ماند و آن پاسخ به این پرسش بود که بهترین راه بهره گیری از ابزارهای موجود، چیست. اما آگاهی از کلیه اطلاعات مرتبط با شرایط موجود هیچ‌گاه به شکل متمرکز یا ادغام شده، وجود ندارد؛ بلکه این آگاهی ناقص می باشد و تمام افراد جدا از هم، آن را در اختیار دارند. پس مسئله اقتصادی جامعه این می باشد که چگونه منابع «معین» را با بهره گیری از اطلاعات در دسترس تخصیص دهند. همچنین پژوهشگران در تفهیم نظریه هایک )۱۹۴۵( نظام اقتصادی را به ۲ نوع :

  • نظام اقتصادی متمرکز:در این نظام اقتصادی که به معنای هدایت کل نظام اقتصادی طبق یک برنامه یکپارچه می باشد بایستی تمام اطلاعات به مقامات برنامه‌ریز مرکزی منتقل گردد.

(2)  نظام اقتصادی غیر متمرکز:در این نظام که به معنای ایجاد رقابت بین تعداد زیادی از افراد می‌باشد بایستی اطلاعات اضافی به افراد بر حسب نیازشان منتقل گردد تا بتوانند برنامه‌هایشان را با برنامه دیگران متناسب کنند.

دسته بندی نمودند و با تاکید بر ایجاد تغییرات زمانی و مکانی، عنوان نمودند؛ نمی‌توان انتظار داشت یک هیأت مرکزی بتواند تمام تغییرات زمانی و مکانی را به گونه کامل در نظر می‌گیرند از این رو تصمیمات نهایی بایستی به افرادی واگذار گردد که با این تغییرات آشنا باشند و منابع انجام آن را می‌شناسند. با عدم تمرکز این اطمینان حاصل می گردد که اطلاعات مربوط به مقتضیات خاص زمان و مکان، بلافاصله مورد بهره گیری قرار می‌گیرد.

2-3-2- تأثیر اقتصادی اطلاعات

مقصود از اقتصاد اطلاعات، مطالعه چگونگی توزیع اطلاعات بین عاملان اقتصادی و نحوه تأثیرگذاری وجود یا عدم وجود این اطلاعات بر رفاه عاملان اقتصادی می باشد. مقصود از رفاه در این تعریف منافع عمومی عاملان اقتصادی می باشد که به عنوان مثال در مورد مصرف کننده به مطلوبیت و در مورد بنگاه به سود تصریح می کند. اقتصادی اطلاعات با تکیه بر این تحلیل که اطلاعات ارزش اقتصادی دارد به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند عایدی و یا مطلوبیت مورد انتظارشان را نسبت به زمانی که اطلاعات وجود ندارد حداکثر سازند.

اقتصاد اطلاعات به گونه رسمی با انتشار دو مقاله در سال ۱۹۶۱ توسط ویلیلم ویکری[1] و جرج استیگلیتز ، وارد عرصه پژوهش‌های مالی شدند. ویلیلم ویگری در مقاله‌ای با عنوان سفته بازی متقابل، حراج‌ها و مناقصه‌های رقابتی مهر و موم شده، حالتی را در نظرمی گیرد که یک کالای غیرقابل تقسیم و منحصر به فردی قرار می باشد به یکی از خریداران بالقوه فروخته گردد

وی در آغاز با بهره گیری از روش‌های حراجی که قیمت کالا در آن تعیین نمی‌گردد (روش حراج انگلیسی و هلندی) نشان دادند قیمت مورد انتظار معامله در آن‌ها یکسان می باشد. آن‌ها یک‌بار دیگر با وارد کردن روش مزایده‌ای که قیمت کالا به صورت مهر و موم شده از پیش تعیین شده می باشد اقدام به تعیین قیمت مورد انتظار معامله نمودند و به این نتیجه دریافتند که قیمت مورد انتظار معامله در آن‌ها (روش حراج انگلیسی با روش مزایده برابر اما با روش حراج هلندی متفاوت می باشد) یکسان نیست. ویکری برتری روش حراج انگلیسی بر حراج هلندی را وجود مزایده گذاران در شرایط ریسکی می‌داند.

جرج استیگلیتز در مقاله‌ای با عنوان اقتصاد اطلاعات با بهره گیری از نظریه استاندارد اقتصادی مدلی را در جهت مشخص کردن اندازه اطلاعات مورد نیاز کارگزاران اقتصادی ارائه نمودند. وی برای تبیین مدل خود از این واقعیت شروع می کند که هیچ خریداری از قیمت‌هایی که فروشندگان مختلف در هر زمان معین اعلام می‌کنند، آگاهی ندارند. در نتیجه خریداران برای پی بردن به مطلوب‌ترین قیمت، بایستی از فروشندگان مختلف نظرخواهی کنند. وی عنوان نمود خریداری که به دنبال یک واحد از کالای همگن می باشد، n پیشنهاد مستقل جمع آوری می کند که از توزیع مشترک f به دست آمده می باشد. هزینه هر پیشنهاد، c می باشد و از آنجا که مسأله جست و جوی خریدار خنثی نسبت به ریسک، صرفاً انتخاب اندازه‌ی نمونه n به گونه‌ای می باشد که مجموع قیمت مورد انتظار پرداخت شده برای کالا به اضافه‌ی هزینه‌ی جست و جو را حداقل سازد، از این رو پیش بینی می گردد تنوع قیمت اتفاق بیفتد که به معنای نقض قانون یک قیمتی می باشد؛ در این صورت تفاوت در قیمت‌های معاملات برای کالای همگن تحقق پیدا می کند.

[1]William Vickrey

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

  • شناسایی ارتباط بین محافظه کاری و عدم تقارن اطلاعاتی
  • شناسایی ارتباط بین محافظه کاری و نرخ بازده غیر عادی
  • تعیین تأثیر و جایگاه حسابداری محافظه کارانه در کنترل رفتارهای فرصت طلبانه مدیران
  • ارائه راه کارهایی به مقصود بهبود استانداردهای حسابداری با در نظر داشتن نتایج پژوهش 

پایان نامه ارتباط بین حسابداری محافظه کارانه و بازدهی غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی شواهدی از بورس اوراق بهادار

پایان نامه ارتباط بین حسابداری محافظه کارانه و بازدهی غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی شواهدی از بورس اوراق بهادار

پایان نامه - تز - رشته حسابداری