از خوردن زولبیا و بامیه خودداری کنید ! | تغذیه سالم

از خوردن زولبیا و بامیه دوری کنین !

کارشناسان پیشنهاد می کنن روزه داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان رو کمتر مصرف کنن و حتی از این شیرینی چشم بپوشن و شیرینیای طبیعی رو جانشین کنن. در این ماه به واسطه عوض شدن عادات غذایی روزه داران باید بیشتر به نوع غذاها و هم اینکه مقدار اون توجه کنن. یکی از خوراکیای محبوب که مختص این ماه هم نیس، زولبیا و بامیه س. این شیرینی انرژی زیادی رو به بدن وارد می کنه. شیرینیایی مثل زولبیا و بامیه به دلیل داشتن قند و چربی بالا و هم گرما زیادی که بین آماده شدن می بینن از ارزش غذایی چندانی بهره مند نیستن. هر دانه بامیه ۸۰ کالری داره و ۱۰۰ گرم زولبیا ۴۵۰ کالری. مصرف زیاد زولبیا و بامیه واسه سلامت مضره و تو یه لحظه اندازه زیادی کالری، چربی و قند رو وارد بدن می کنه در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به دلیل داشتن چربی زیاد ۲ تا ۳ ساعت زمان میبره.

به دلیل فاصله وقتی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ایام روزه داری، گلیکوژن کبد (منبع ذخیره قندی) مصرف می شه و فرد ولع زیادی واسه خوردن شیرینی پیدا می کنه و بدیش اینه به دلیل باور غلطی که در جامعه هست، افراد در مصرف زولبیا و بامیه که پر از قندهای تصفیه شده و چربیای اشباع هستن و ممکنه در اثر جوشیدن، مواد سمی در اونا ایجاد شده باشه، زیاده روی می کنن. روزه داران با خوردن مقدار خیلی از زولبیا و بامیه اجر روزه رو از نظر جسمی و روحی از بین می برن و بعد از ماه مبارک رمضان دچار چاقی و زیاد شدن وزن می شن.

هنوز خیلی از قنادیا واسه سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می کنن. روغن نباتی جامد به دلیل داشتن مقادیر بالای اسیدای چرب اشباع عامل مهمی در بروز مریضیای قلبی عروقی هستش. استفاده تکراری از روغنایی که به رنگ مشکی درآمده ان واسه سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می تونه سرطان زا باشه پس لازمه پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شه و واسه نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شه.

کالری بالای زولبیا و بامیه به دلیل داشتن قند و روغن فراوون ایجاد کننده چاقی و اضافه وزن است.از طرفی این ماده موجب سیری زودرس،کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می شه.به خاطر همین فرد نمی تونه دیگر مواد لازم بدن خود رو تامین کنه چون سیر شده و تمایل به غذا نداره.این موجب کمبودای تغذیه ای مخصوصا ریزمغذیا هم می شه. مصرف زولبیا و بامیه به معنی مصرف قند با حجم زیاده. افطار کردن با حجم بالای قند در بیماران گرفتار به ریفلاکس (برگشت اسید معده به داخل مری) موجب شدید شدن علائم اونا شده و سلامت اونا رو به خطر میندازه. چربی موجود در این شیرینی هم زیاده و همین موضوع دلیل کندی تخلیه معده می شه که واسه سلامت مضره. مصرف زیاد زولبیا و بامیه واسه سلامت مضره و تو یه لحظه اندازه خیلی از کالری، چربی و قند رو وارد بدن می کنه. البته اگه مصرف این ماده غذایی در حد مناسبی باشه مشکلی نیس ولی در ایران به کار گیری این ماده در ماه رمضان خیلی زیاده.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیشتر زولبیا و بامیه ها در روغنایی که چند بار استفاده شده سرخ می شه میگه: «سرطان زایی این جوری زولبیا و بامیه ها به طور کامل اثبات شده. این زولبیا و بامیه، سرطانای روده باریک و لوزالمعده رو بوجود میاره.» دکتر اسحاق حسینی به کسائی که گرفتار به ترش کردن معده هستن اکیدا پیشنهاد می کنه که از مصرف زولبیا و بامیه دوری کنن و میگه: «مشکل این افراد با خوردن زولبیا و بامیه شدیدا بدتر می شه.»

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه «زولبیا و بامیه کلا خوب نیس» اعلام می کنه: «مردم و حتی اونایی که به طور کامل سالم هستن و هیچ مشکلی ندارن تا آنجایی که می تونن از خوردن زولبیا و بامیه دوری کنن.» وزرات بهداشت هم از مردم خواسته س:« مواد غذایی آماده مصرف مثل زولبیا و بامیه، حلیم، نون و شیرینی سنتی، کله و پاچه، دل و جگر، بستنی، شربت آلبالو و زرشک رو از دستفروشان و دوره گردان خریداری نکنن و هم اینکه موقع خرید مواد غذایی بسته بندی شده، به مجوز وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نشانی دقیق کارخانه تولیدکننده و سالم بودن بسته توجه کنن.»

هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به رنگ اون توجه کنیم، هر چی زولبیا و بامیه قهوه ای تر و سوخته تر باشه نشونه مرغوبیت اون نیس، بلکه نشون دهنده اینه که در روغن بیشتر جوشیده و گرما بیشتری دیده و در نتیجه شامل مواد سمی بیشتریه.بیشتر این مواد شامل اسید چربی به نام ترانس هستن، که دشمن قلب و سیستم گردش خونه و واسه همه و به خصوص واسه کسائی که زمینه دچار شدن به مریضی قلبی رو دارن، بسیار مضره.»

از خوردن زولبیا و بامیه دوری کنین !

 

جام نیوز

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *