از دست بدخوابی خلاص شوید | بیماری

: اگه  بی خوابید کمی از جاتون بلند شید و سراغ کاری که کمتر ذهنتون رو تحریک می کنه برید 

 

این یه حقیقته که بیشتر مردم خوابشون به اندازه کافی با کیفیت نیس. هر فردی باید بین شش تا هشت ساعت در شب بخوابه. اگه شما از اون دسته آدمایی هستین که خوابشون به اندازه کافی نیس و کیفیت لازم رو نداره، به این پنج پیشنهاد توجه کرده و اونا رو عملی کنین، چون خواب مهم ترین نقش رو در سلامت هر فرد اجرا می کنه و محروم بودن از اون برابره با محروم بودن از سلامت روح و جسم.

 

به دکتر مراجعه کنین

اگه فکر می کنین به مشکل خواب دچار شدین، به دکتر مراجعه کرده و این مشکل رو با اون درمیون بذارین. بهتره از قبل یه دفترچه یادداشت درباره زمان خوابیدن و اندازه ساعات خوابتون جفت و جور کنین تا دکتر با مطالعه اونا بتونه شرایط رو بهتر درک کرده و تصمیمات بهتری بگیره.

 

بهتره در دفترچه یادداشت تون وقتی که می خوابید، وقتی که از خواب بیدار میشین و دلیل خوب یا بد خوابیدن تون رو ثبت کنین و یادتون نره که عادات خوابتون در روزای تعطیل رو هم یادداشت کنین.

گرفتن دوش آب گرم در خوابیدن راحت تر بسیار موثره، چون وقتی بدن تون گرم می شه، تلاش می کنه خودشو خنک کنه و این تغییر دما و سرد شدن، فرد رو خوب آلود می کنه

 

مثلا ثبت این موضوع که شما در ساعت دو بامداد به خواب رفته و ساعت هفت صبح در روزای کاری از خواب بیدار میشین، ولی در روزای تعطیل تا ظهر می خوابید کمک بزرگی به دکتر می کنه، چون در این صورت اون میفهمه که شما دچار کم خوابی هستین و ریتم شبانه روزی تون با خیلی از مردم فرق داره.

 

شرایط خواب راحت رو رعایت کنین

تو یه اتاق خنک و تاریک بخوابین. از مصرف نوشیدنیای کافئین دار قبل از خواب دوری کنین و لوازم الکترونیکی مانند گوشی موبایل رو از اتاق تون بیرون ببرین. در آخر روز و هنگام خواب، ذهنتون رو آروم کنین.

گرفتن یه دوش آب گرم در خوابیدن راحت تر بسیار موثره، چون وقتی بدن تون گرم می شه، تلاش می کنه خودشو خنک کنه و این تغییر دما و سرد شدن، فرد رو خوب آلود می کنه.

 

اضافه کردن کمی روغن اسطوخودوس به هوای حموم بسیار کمک کننده هستش، چون رایحه اون واسه کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون موثر بوده و باعث فرو رفتن تو یه خواب عمیق و آروم می شه.

 

تکنیکای تمدد اعصاب کیفیت خواب رو بهتر می کنن 

 

اگه نمی تونین بخوابین، از تختخواب بلند شید

اگه نمی تونین بخوابین، واسه یه مدت از جاتون بلند شید و سراغ کاری که کمتر ذهنتون رو تحریک می کنه برید، مثلا بافتنی ببافید و یا کتاب بخونین، تا جایی که واقعا احساس خواب آلودگی کنین. طی وقتی که از جاتون بلند میشین و کاری انجام می دید تا وقتی که دوباره دراز می کشید، دمای بدنتون کم شده و راحت تر می خوابید.

اگه هنگام خواب گرسنه اید، بهتره از جاتون بلند شید و یه میان وعده سبک مانند یه لیوان شیر ولرم استفاده کنین.

 

ساعت زنگی تون رو تنظیم کنین

باید ساعت زنگی تون رو روی یه ساعت خاص تنظیم کنین تا هر روز در همون زمان بیدار شید، حتی اگه ساعت سه نیمه شب خوابیده اید و یا حتی اگه اون روز، تعطیله. اینکه صبحا چه وقتی از خواب بیدار میشین، از وقتی که به خواب رفته اید بسیار مهم تره.

 

حتی وقتی که شما خسته از خواب بیدار میشین، نور خورشید در بیدار موندن شما کمک می کنه و از طرفی به دلیل خستگی شب قبل، به موقع می خوابید و روند خوابتون منظم می شه.

پس از چند هفته بیدار شدن با ساعت زنگی (حدودا دو هفته) ساعت داخلی بدن تون تنظیم می شه و از این پس سر همون ساعت همیشگی، خودش بدون زنگ ساعت از خواب بیدار می شه.

 

کسب آرامش کنین

تکنیکای تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، یوگا و … کیفیت خواب رو بهتر می کنن. هر اون چیزی که شما رو آروم می کنه، پیدا کنین و تمرین کنین که همیشه آرامش داشته باشین تا خوابی به موقع و با کیفیت رو تجربه کنین.

۴.۵۵

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *