پایان نامه ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻧﻮع ﺟﺪﯾﺪی از ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻧﮑﺪاری

ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻧﻮع ﺟﺪﯾﺪی از ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﯽ ﭘﺮدازد. اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎﻧﮑﺪاری، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ. اﮔﺮ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اﺳﺘﻘﺮار ﯾﺎﺑﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ روﻧﻖ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻧﯿﺰ اﻣﯿﺪ ﺑﺴﺖ، ﭼﻮن ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺧﻮد، ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎزی ﺑﺮای ورود ﺑﻪ دﻧﯿﺎی ﭘﺮ رﻣﺰ و راز ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اﺳﺖ. ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻧﮑﺪاری از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﺗﻠﻔﻨﯽ، ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، ﺑﺎﻧﮑﺪاری از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه و ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آن، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﮑﯽ را از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﺷﺨﺼﯽ، دﺳﺘﮕﺎه ﺧﻮد ﭘﺮداز، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻓﺮوش، ﮐﯿﻮﺳﮏ و ﯾﺎ ﺗﻤﺎس ﺗﻠﻔﻨﯽ، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺣﺴﺎب ﻫﺎی ﺧﻮد و ﻧﺮخ ﺳﻮد و ارزﻫﺎ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻗﺎدرﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻧﯿﺰ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ.

 

ﺑﺎ ﻇﻬﻮر ﻓﻨﺎوری ﺟﺪﯾﺪ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺤﻮه ﺳﺮوﯾﺲ دﻫﯽ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ در آﯾﻨﺪه ای ﻧﺰدﯾﮏ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﭘﺴﺖ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ، اﯾﻦ ﺳﺮوﯾﺲ دﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﮐﺎﻣﻼً ﻣﺘﺤﻮل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان از ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی، ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﮑﯽ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اراﯾﻪ داد. در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﮐﺎرﺑﺮان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺗﺼﺎل اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﺑﺎﻧﮏ ﺧﻮدﺷﺎن، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺧﻮد را اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ، ﺻﻮرﺗﺤﺴﺎب ﻫﺎی ﺧﻮد را درﯾﺎﻓﺖ و

 

ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻨﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﺑﺴﯿﺎری از ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺎﻟﯽ دﯾﮕﺮ از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ .

 

 

 

١٣

 

پایان نامه ها

 

ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺴﺘﺮده ای را از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اراﯾﻪ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. اﯾﻦ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﺎﻣﻞ ذﺧﯿﺮه ﺳﭙﺮده ﻫﺎ، ﮐﺎرت ﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری، ﻗﺮض ﻫﺎ، اﻋﻄﺎی وام و … ﻫﺴﺘﻨﺪ. از ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ و ﺳﻬﻮﻟﺖ در ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺎ اﺷﺎره ﮐﺮد.ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، آﻧﭽﻪ اﻣﺮوزه ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اراﯾﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻮﺟﺒﺎت رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ(ﺑﯿﮏ زاد و ﻣﻮﻟﻮی،.(۱۳۸۸ در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ اﺑﺘﺪا ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ آﻣﺪه و در اداﻣﻪ ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه و در آﺧﺮ ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ در ﺟﻬﺎن و اﯾﺮان آﻣﺪه اﺳﺖ .